اخبار   
 

 بر سر آخرین کوچه‌باغ‌های تهران چه خواهد آمد؟

این‌جا زمانی باغ‌چاله‌ی ونک نام داشت، بعدها اسلام‌آباد، و اکنون شهرک نیایش نامیده می‌شود؛ باغ‌چاله‌ای که با ساخت بزرگراه چمران در دهه‌ی ۴۰ از ده‌ ونک کنده شد و به یک محله‌ی جداگانه تبدیل شد. حالا اما اهالی محل درگیر چانه‌زنی با شهرداری تهران هستند تا محله و خاطرات چندین‌ساله‌شان را همان‌طور که بود، حفظ کنند. شرح این چالش را در گزارشی که امروز در بخش گزارش‌های iiiwe بازنشر شده، بخوانید ...

بر سر آخرین کوچه‌باغ‌های تهران چه خواهد آمد؟

این‌جا جغرافیای تهران را گم خواهید کرد، مگر این که سری بچرخانید و برج‌های بالای دره و شلوغی بزرگراه شهید چمران را ببینید. رودخانه‌ای هم از کنار خیابان منتهی به محل رد می‌شود. محلی که در گذر زمان بارها نام عوض کرده زمانی باغ‌چاله ونک و بعدها اسلام آباد و حالا شهرک نیایش. باغ‌چاله‌ای که با ساخت اتوبان چمران در دهه ۴۰ از ده‌ ونک کنده شد و به یک محله جداگانه و مستقل تبدیل شد حالا اما اهالی محل درگیر چانه‌زنی با شهرداری تهران هستند تا محله و خاطرات چندین ساله‌شان را همان‌طور که بود حفظ کنند. کسی چه می‌داند چه بر سر آخرین کوچه باغ‌های تهران خواهد آمد؛ بنا به ادعای شهرداری پارک خواهد شد یا برج‌های تازه‌ای در آن خواهد رویید.

کودکان شادمانه در کوچه‌ باغ‌های محل بازی می‌کنند و حسابی سر و صدا راه می‌اندازند. بعضی از اهالی محل به سبک سال‌های پیشین همه‌ محلات تهران بیرون خانه‌ها نشسته‌اند. لا‌به‌لای خانه‌ها، زمین‌های خالی زیادی هست که بعضی از آنها پر از نخاله‌های ساختمانی است و بعضی از قطعات هم تبدیل به پارکینگ همسایه‌ها شده است. شهرداری جلوی زمین‌ها تابلوهایی نصب کرده که روی آنها نوشته شده: «خریداری شده توسط شهرداری»

با تصویب طرح جامع تهران، امتداد بزرگراه چمران به‌عنوان «رود دره اوین- درکه» در نظر گرفته شد. اگرچه هنوز طرحی با جزئیات در مورد این محله از تهران به تصویب نرسیده و تکلیف کلی آن روشن نیست، شهرداری تهران برای اجرایی کردن طرح محور رود دره اوین- درکه و تغییر کاربری این محل دست به کار شده و در این راستا با هر شکلی از بازسازی، نوسازی یا بهسازی در محله برخورد می‌کند. به‌همین دلیل خیلی از خانه‌ها از سر و شکل افتاده‌اند و تعدادی هم در حال تخریب هستند. این یکی از نگرانی‌های ساکنان محله است. آنها می‌گویند محله ما دارد به یک ناحیه حاشیه‌ای شبیه می‌شود و خیلی‌ها فکر می‌کنند ما به خاطر نداری و بی‌پولی اینجا زندگی می‌کنیم.

شرح مبسوط این چالش را در گزارشی که امروز با نام «هجوم برج‌های بتنی به کوچه‌باغ‌های تهران» در بخش گزارش‌های iiiwe بازنشر شده، بخوانید.

  منبع : بخش گزارش‌های iiiwe
  16:19   سه شنبه 6 مهر 1395  
 نظرات